استراليا

استراليا

استراليا استراليا
استراليا

استرالیا  وسيع ترين کشور جهان است که در نیم‌کره جنوبی زمین واقع شده است. اقیانوسیه کوچکترین قاره جهان بوده و استرالیا سرزمین اصلی آن به شمار میرود.این کشور چیزی در حدود 26 میلیون نفر جمعیت دارد که اکثریت آنها شهرنشین بوده و در حاشیه شرقی دریا متمرکز شده‌اند. مساحت استرالیا 7,686,850 کیلومتر مربع است و سیدنی بزرگتری شهر آن به حساب می‌آید يکی از نکات جالب در خصوص کشور استرالیا این است که با هیچ کشوری همسایه نبوده و مرز خاکی ندارد. در سمت شرق این کشور اقیانوس آرام، در سمت غرب اقیانوس هند، در سمت شمال چندین دریا و خلیج و در سمت جنوب آن اقیانوس منجمد جنوبی قرار گرفته است. پایتخت استرالیا ، شهر کانبرا ست. کانبرا نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر جمعیت و بزرگ‌ترین شهر غیر بندری کشور استرالیاست.

مردم در استراليا
مردم در استراليا
مردم در استراليا

در استرالیا دین رسمی وجود ندارد و براساس قانون اساسی در این کشور دولت اجازه تصویب هیچ قانونی بر پایه دین را ندارد. با این حال، طبق آخرین آماری که از این کشور در دسترس است 52 درصد از مردم مسیحی، 30 درصد بدون دین و 28 درصد مابقی پیرو ادیان دیگر هستند.
باوجود اینکه این کشور فاصله زیادی با اروپا دارد، ولي بدليل مهاجرت اروپائيان به اين كشور از نظر فرهنگی بسیار نزدیک به فرهنگ مردم در قاره اروپاست. در چند قرن اخیر و باوجود حمایت‌های مالی دولت استرالیا از نظر فرهنگی به شدت پیشرفت کرده است.
استرالیا یک کشور چهارفصل به حساب می‌آید و دارای تابستان‌های گرم و زمستان‌های معتدل است و آنچه بیشتر مردم دنیا را به سمت و سوي اين كشور جذب می‌کند، همین شرایط اقلیمی معتدل است. البته درچند سال اخیر تابستان‌های استراليا  بسیار گرم‌تر از گذشته بوده است، اما آب و هوای استرالیا به ‌طور کلی متعادل و آفتابی است و کمتر دچار سرمای شدید می‌شود.

شرایط رفاهی کشور استراليا سبب شده اغلب مهاجرین همواره اين كشور  را به عنوان یکی از انتخاب‌های ویژه در نظر داشته باشند. استرالیا ممکن است کشور گرانی محسوب شود و ساختن یک زندگی خوب در آن کار ساده‌ای نباشد اما به دلیل قوانین آزاد اجتماعی، سیستم شفاف مالیاتی، خدمات درمانی ارزان و باکیفیت، وضعیت اقتصادی خوب، وجود فرصت‌های شغلی بسیار مناسب در اکثر حوزه‌ها و… همیشه برای مهاجرت گزینه مناسبی است و به راحتی نمي توان از آن چشم پوشي نمود.


 

اقتصاد استراليا اقتصاد استراليا
اقتصاد استراليا

اقتصاد یکی از مهم‌ترین ابعاد رشد و شاخصه در  ميان کشورهاست و قدرت و ضعف آن بیشترین تاثیر را روی احساس خوشبختی و کامیابی مردم يك جامعه می‌گذارد. خوشبختانه استرالیا در زمینه اقتصاد حرف برای گفتن بسيار دارد.بر اساس رتبه‌بندی‌های مختلف، استرالیا جزو کشورهای برتر دنیا و دوازدهمين قطب برتر در زمینه اقتصاد جهانيست. استرالیا کشوری ثروتمند با اقتصادی مبتنی بر توان بخش خصوصی و تولید ناخالص داخلی و نرخ فقر نسبتاً پایین است.
9 نکته برتر اقتصاد استرالیا
1-  استرالیا دوازدهمین اقتصاد بزرگ دنیا است.
2-  تولید ناخالص استرالیا حدود یک و هفت تریلیون دلار در سال است.
3-  بر اساس درآمد سرانه، استرالیا هجدهمین اقتصاد بزرگ در دنیا است.
4-  استرالیا بیست و سومين صادرکننده بزرگ جهان است.(سنگ آهن- طلا- گندم و . . .)
5-  استرالیا در رتبه دهمین کشور از جهت ثروت‌های طبیعی قرار دارد.
6-  بورس استرالیا شانزدهمین بورس از لحاظ ارزش در جهان است.
7-  بخش خدمات بزرگترین بخش در اقتصاد استرالیا با حدود 62 درصد است.
8-  طبق آخرین اعتبارسنجی‌ها، رتبه اقتصادی استرالیا AAA ارزیابی شده است.(AAA= توان باز پرداخت بدهي )
9-  متوسط رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) استرالیا ۲.۸ درصد است که بالاترین رقم در میان کشورهای پیشرفته دنياست.

شهر هاي استراليا شهر هاي استراليا
شهر هاي استراليا

مهم ترین شهرهای استرالیا
استرالیا داراي 6 ایالت و 2 قلمرو ست که ایالات ها داراي اختيارا بيشتري در مقايسه با قلمرو ها هستند : 
  ایالت نیو ساوت ولز  یا ولز جنوبی تازه که مرکز آن  شهر سیدنی است.
  ایالت کوئینزلند که مرکز آن  شهر بریزبن است.
  ایالت استرالیای جنوبی  که مرکز آن شهر آدلاید است.
  ایالت تاسمانی که مرکز آن  شهر هوبارت است.
  ایالت ویکتوریا  که مرکز آن شهر ملبورن است.
  ایالت استرالیای غربی  که مرکز آن  شهر پرت است.
  قلمرو سرزمین شمالی که مرکز آن  شهر داروین است.
  قلمرو پایتختی استرالیا  شامل شهر کانبرا و حومه آن.
کانبرا پایتخت استرالیا بوده و از جنبه سیاسی و اقتصادی در رتبه بالایی میان شهرهای این کشور قرار دارد، سیدنی، ملبورن، بریزن، پرت و آدلاید از دیگر شهرهای مهم این کشور به حساب می ‎آیند. 
کانبرا
این شهر پایتخت کشور استرالیاست جمعیت آن حدود 500 هزارنفر است .  اگر به دنبال آرامش براي خود و خانواده تان هستيد ، كانبرا گزينه بسيار جذاب و مناسبي است . در این شهر شما می‌توانید در اوقات فراغت خود از تفریحات سالمی مثل اسکی، دوچرخه‌سواری، ورزش‌های آبی و… لذت ببرید. کانبرا به شهر بالن‌سواری نيز مشهور است و اغلب توریست‌ها برای همین به کانبرا می‌آیند. درضمن یکی از تولیدات مهم این شهر مشروبات الکلی است که در این موضوع تقریبا در استرالیا رقیبی برای این شهر وجود ندارد.
سیدنی
سیدنی در واقع نماد فرهنگي كشور استراليا برای دنیاست، این شهر همیشه یکی از پرطرفدارترین شهر‌های توریستی برای گردشگری بین المللی بوده است و یکی از مهمترین شهر‌‌های دنیا از جهات مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی به شمار می‌رود.سیدنی به دلیل جذابیت و ظاهر تجاری و مدرن خود، ازمهمترین شهر‌های اقتصادی دنیا نيزمحسوب می‌شود. این شهر مرکز اصلی پول در استرالیاست، زیرا بیشتر بانک‌های خارجی و داخلی در استرالیا دفتر مرکزیشان در  شهر سیدنی ست و همچنین محل ساختمان بورس سهام استرالیا و بورس اوراق بهادار این کشور نيز در این شهر قرار دارد.جالب است بندانید که تعداد زیادی از شرکت‌های فناوری و استارتاپ‌های معروف اخیراً به سیدنی در کشور استرالیا نقل مکان کرده‌اند و این موضوع به اهمیت سیدنی در حوزه فناوری اضافه كرده است.


آدلاید
این شهر کوچک و زیبا به تاریخ غنی و فضای چند فرهنگی خود در جهان مشهور است. به هر کجای این شهر که نگاه کنید متوجه حضور یك کلیسا در آنجا می‌شوید، این کلیسا‌ها هرکدام متعلق به زمانی خاص است که در بعضی موارد جزو آثارباستانی نیز محسوب می‌شود. از دیگر موارد موردتوجه در این شهر می‌توان به پارک‌های بزرگ و جذاب این شهر برای تفریح و گشت و گذار و سنگ‌های گران قیمتی که از معادن آن استخراج می‌شود اشاره کرد.
ملبورن:
ملبورن یکی از بزرگ ترین شهرهای استرالیا و پرجمعیت ترین شهرهای دنیاست. همچنین ملبورن شهر هنری، فرهنگی، اروپایی و مدرني است که به عنوان پایتخت فرهنگی و ورزشی استرالیا از آن نام می برند. مسابقات اتومبیل رانی، کریکت، اسب سواری، تنیس و فوتبال استرالیایی در این شهر برگزار می شود و جزو ساختار اجتماعی آن ها محسوب می شود. از جمله جذابیت های دیگر این شهر قدم زدن در امتداد باغ های کروز و دریای یارا است که می توانید از کافه های و رستوران های معروف و غذاهای لذیذ یونانی، ایتالیایی و هندی لذت ببرید. ساختمان پارلمان ملبورن، گالری ملی ویکتورا، باغ وحش، ورزشگاه کریکت ملبورن و معبد یادبود از جمله دیدنی های  اين شهر هستند.
پرت
پرت پایتخت بزرگترین ایالت استرالیا یعنی استرالیای غربی است. همچنین بزرگترین شهر در این ایالت با بیش از 8/1 میلیون نفر جمعیت است. پرت استرالیا همچنین به عنوان منزوی‌ترین شهر جهان شناخته شده است به طوری که پرواز در اینجا از سیدنی که در سمت مقابل کشور است حدود 5 ساعت طول می‌کشد.استرالیا غربی از منابع طبیعی بی نظیری برخوردار است و رونق کار معدن در سال های اخیر بسیاری از کارگران را به این منطقه آورده است. سایر صنایع محبوب شامل گردشگری، خدمات مالی، مراقبت های بهداشتی و فناوری اطلاعات و ارتباطات است. با این حال به دلیل وسعت شهر، پيدا كردن شغل ممکن است کمی سخت تر از سیدنی یا ملبورن باشد.
گلدکست:
سواحل طلایی یا همان گلدکست شهری است واقع در جنوب شرقی کوئینزلند که یکی از معروف ترین شهرهاي ساحلی استرالیا برای تعطیلات است. یکی از مناطق مشهور این شهر ساحلی، ساحل پارادایس است که با عبور از امتداد این سواحل می توانید بازدید از آسمان خراش های مدرن، مکان های تفریحی، بوتیک های شیکف برند هاي معروف درمراکز خرید ساحلی لذت ببرید. از دیدنی های دیگر این شهر می توان به سینمای هفت بعدی، کولنگاتا، خیابان کاویل، پارک دریم ورلد و پارک ملی لمینگتون اشاره کرد.

غذاهاي استراليايي غذاهاي استراليايي
غذاهاي استراليايي

با توجه به فاصله اين كشور از دیگر نقاط دنیا فرهنگ غذاهاي استراليايي کاملاً خاص و جالب است. غذاهای استرالیا ترکیبی از تمام مواد غذایی مورد استفاده در دنیا خصوصاً اروپاست که با روشی سنتی و بومی ترکیب شده و در نهایت باعث ایجاد طیف وسیعی از مواد خوراکی برای تمام سلايق گردیده است. 
پاولووا (Pavlova)، لامینگتون (Lamingtons)، پاپ پارما  (Pub Parma)، گوشت کانگورو ، چیکو رول از معروفترين غذا هاي استراليايي محسوب مي شوند اما اگر می‌خواهید واقعا خوردن یک غذای جدید کاملا استرالیایی را تجربه کنید، خوراک کرم می‌تواند بهترین انتخاب براي شما  باشد. شاید کمی عجیب باشد اما این غذا نه‌تنها خوشمزه است، بلکه دارای پروتئین زیادی هم هست. طعم اين غذا شبیه به گوشت مرغ همراه با ادویه است اما خوردن آن به همه پیشنهاد نمی‌شود زیرا این غذا بيشتر توسط بوميان استراليايي استفاده شده و ممكن است با ذائقه شما سازگارنباشد. 
ودر آخر وجمیت  (Vegemite) كه معروفترين ادويه در استرالياست و تقريبا در همه غذاهاي استراليايي  مي توان طعم اين ادويه را چشيد .

فرهنگ استراليايي فرهنگ استراليايي
فرهنگ استراليايي

در استرالیا بیش از صد و بیست ملیت وجود دارد زیرا یک کشور مهاجر نشین است. بدون شک موقعیت اقتصادی مستحکم و تنوع فرهنگی غنی که امروز  در این کشور مي بينيم حاصل همین سابقه طولانی مدت در ورود مهاجرين به اين كشور است. استرالیا به دلیل مهاجرپذیر بودن طی این سال‌ها به یک جامعه چند فرهنگی تبدیل شده است. كه اين مسئله  چند فرهنگي را خود استرالیایی‌ها قبول دارند و براي آن اهمیت قائل هستند. خوشبختانه این نوع خصوصیت استرالیایی‌ها باعث شده اكثريت قريب به اتفاق مردم  با صلح و آرامش در کنار هم زندگی کنند و به هم احترام بگذارند. پس اگر قرار هست شما هم به استراليا سفر كنيد و يا براي زندگي به اين كشور برويد يك سري نكات مهم را به خاطر بسپاريد :
1-  در صورت دعوت شدن  حتما رفتن و يا نرفتن خود را به دعوت كننده اطلاع دهيد .
2-  حتما  تاخیر در یک قرار ملاقات را به اطلاع طرف دیگر برسانید.
3-  سیگار کشیدن در ادارات و مجامع عمومی ممنوع است.
4-  بعد از عطسه کردن حتماً از كساني كه اطراف شما هستند عذر خواهی كنيد.
5-  در ادارات و مجالس رسمي پوشيدن لباسهاي سنتي ممنوع است.
مردم استرالیا بسیار فروتن بوده و هيچگاه فخر فروشي نمي كنند و همواره دقت می‌کنند تا چیزی مبنی بر برتری خود نسبت به بقیه را به به زبان نیاورند. آن‌ها برای اصالت، اعتبار و صمیمیت ارزش زیادی قائل بوده و از مبالغه و تظاهر متنفر هستند.
در استرالیا هر چقدر فروتن و شوخ طبع باشيد بيشتر مورد پسند بوده و افراد متكبر طرفدار زیادی ندارند.
هيچگاه صحبت را به سمت مدارك تحصيلي و يا موفقيت هاي خود نمي برند  و اگر کسی چنین کاری بکند به او بی‌اعتماد می‌شوند.آنها ارزش زیادی برای رابطه‌های خود قائل هستند.با توجه به جمعیت اندک، کنار آمدن با هم خیلی مهم است زیرا هرگز نمی‌دانید دوباره چه زمانی سر راه هم قرار خواهيد گرفت.براي آنها هميشه مذاکرات  و معاملات دو سر بردكه احساس خوشایند برای دو طرفين داشته باشد از اهمیت زیادی برخوردارست.

افزودن ماژول جدید
0%